Uchwały Rady Gminy, zarządzenia Wójta
Szczegóły informacji
XXXVII/207/2010
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Nieokreślony
Status: Obowiązujący
Sesja: XXXVII
Kadencja: 2006 - 2010
Data wejścia w życie: 1 października 2010
Data podjęcia/podpisania: 2010-10-01
Data rozpoczęcia obowiązywania: 2010-10-01
Tytuł aktu:
Uchwała nr XXXVII/207/2010 w sprawia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
Na podstawie:
Na podstawi e -art-53~usrr l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, póz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, póz. 1240 z późn. zm.)
Treść:
§1
Ustala się tryb prac nad projektem uchwały budżetowej:
1. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych gminy, kierowników referatów i samodzielne stanowiska urzędu gminy ora sołectwa do opracowania danych do projektu budżetu i przedłożenia Wójtowi Gminy w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Wnioski o dofinansowanie zadań z budżetu gminy jednostek nie wymienionych w pktl, wraz z szczegółowym uzasadnieniem należy składać do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy. Złożenie wniosku po w/w terminie skutkuje nieuwzględnieniem w projekcie budżetu.
§2
Projekty planów finansowych o których mowa w § l pkt l winny być opracowane na podstawie analizy wydatków poprzedzających rok budżetowy z uwzględnieniem planowanego wzrostu cen w roku budżetowym oraz przewidywanego stanu zatrudnienia i przewidywanych wynagrodzeń w roku budżetowym.
§3
Wójt Gminy na podstawie otrzymanych planów od jednostek organizacyjnych gminy oraz
pozostałych jednostek przygotowuje projekt budżetu.
Materiałami wyjściowymi do prac nad projektem budżetu są:
1) przewidywane wykonanie dochodów i wydatków w roku bieżącym,
2) prognozowane wskaźniki wzrostów wynagrodzenia i cen oraz wskaźnik inflacji.
1. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych gminy, kierowników referatów i samodzielne stanowiska urzędu gminy ora sołectwa do opracowania danych do projektu budżetu i przedłożenia Wójtowi Gminy w terminie do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Wnioski o dofinansowanie zadań z budżetu gminy jednostek nie wymienionych w pktl, wraz z szczegółowym uzasadnieniem należy składać do 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy. Złożenie wniosku po w/w terminie skutkuje nieuwzględnieniem w projekcie budżetu.
§2
Projekty planów finansowych o których mowa w § l pkt l winny być opracowane na podstawie analizy wydatków poprzedzających rok budżetowy z uwzględnieniem planowanego wzrostu cen w roku budżetowym oraz przewidywanego stanu zatrudnienia i przewidywanych wynagrodzeń w roku budżetowym.
§3
Wójt Gminy na podstawie otrzymanych planów od jednostek organizacyjnych gminy oraz
pozostałych jednostek przygotowuje projekt budżetu.
Materiałami wyjściowymi do prac nad projektem budżetu są:
1) przewidywane wykonanie dochodów i wydatków w roku bieżącym,
2) prognozowane wskaźniki wzrostów wynagrodzenia i cen oraz wskaźnik inflacji.
3) dotychczasowe uchwały Rady Gminy rodzące skutki finansowe,
4) zawarte porozumienia z administracją rządową i innymi jednostkami
5) wymagane na dany rok budżetowy zobowiązania gminy z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek,
6) zmiany organizacyjne i zmiany w mieniu komunalnym
§4
Projekt budżetu w formie uchwały budżetowej powinien zawierać:
1) plan dochodów budżetu gminy w rozbiciu na dochody bieżące i majątkowe,
2) wydatki budżetu gminy w rozbiciu na wydatki bieżące i majątkowe,
3) deficyt budżetu gminy i źródła jago sfinansowania lub nadwyżkę i jej przeznaczenie
4) przychody i rozchody budżetu
5) limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie deficytów: przejściowego i planowanego
6) rezerwy: ogólną i na zarządzanie kryzysowe
7) dotacje podmiotowe
8) dochody i wydatki na zadania zlecone
9) dochody z tytułu wydania zezwoleń na sprzedaż alkoholu i wydatki nimi finansowane
10) plan przychodów i kosztów zakładu budżetowego.
§5
Załącznikami do projektu uchwały budżetowej są:
4) zawarte porozumienia z administracją rządową i innymi jednostkami
5) wymagane na dany rok budżetowy zobowiązania gminy z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek,
6) zmiany organizacyjne i zmiany w mieniu komunalnym
§4
Projekt budżetu w formie uchwały budżetowej powinien zawierać:
1) plan dochodów budżetu gminy w rozbiciu na dochody bieżące i majątkowe,
2) wydatki budżetu gminy w rozbiciu na wydatki bieżące i majątkowe,
3) deficyt budżetu gminy i źródła jago sfinansowania lub nadwyżkę i jej przeznaczenie
4) przychody i rozchody budżetu
5) limity zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciągniętych na sfinansowanie deficytów: przejściowego i planowanego
6) rezerwy: ogólną i na zarządzanie kryzysowe
7) dotacje podmiotowe
8) dochody i wydatki na zadania zlecone
9) dochody z tytułu wydania zezwoleń na sprzedaż alkoholu i wydatki nimi finansowane
10) plan przychodów i kosztów zakładu budżetowego.
§5
Załącznikami do projektu uchwały budżetowej są:
I. Zestawienia tabelaryczne:
1) Zestawienie dochodów w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej według źródeł pochodzenia z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych, w tym w szczególności dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. l pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych
2) Zestawienie wydatków w układzie działów, rozdziałów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych.
Z wydatków bieżących wyodrębnia się:
a) wydatki jednostek budżetowych , w tym na:
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane
- wydatki związane z realizacją ich zadań statutowych,
b) dotacji na zadania bieżące,
c) świadczenia na rzecz osób fizycznych,
d) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. l pkt 2 i 3 ustawy, w części związanej z realizacją zadań Gminy,
e) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Gminę, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym,
f) wydatki na obsługę długu.
Z wydatków majątkowych, wyodrębnia nie:
a) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. l pkt 2 i 3 ustawy, w części związanej
z realizacją zadań Gminy,
b) zakup i objęcie akcji i udziałów,
c) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
3) Zestawienie przychodów i rozchodów budżetu Gminy.
4) Plany dochodów i wydatków zadań zleconych administracji rządowej.
5) Plany przychodów i kosztów zakładów budżetowych.
6) Zestawienie dotacji podmiotowych udzielanych z budżetu.
II. Część opisowa zawierająca uzasadnienie w oparciu o jakie wskaźniki został zaplanowany budżet oraz zwięzły i rzeczowy opis dochodów wg ważniejszych źródeł i wydatków bieżących oraz inwestycyjnych, w tym wymienienie rodzaju inwestycji i źródeł finansowania.
§6
Wójt Gminy przekazuje Radzie Gminy i Regionalnej izbie Obrachunkowej projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami wymienionymi w § 5 w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§7
1. Przewodniczący Rady Gminy przekazuje otrzymany projekt budżetu wraz z załącznikami do zaopiniowania Komisji Finansów i Budżetu.
2. Komisja na swoim posiedzeniu formułuje opinię o projekcie budżetu w ciągu 14 dni od daty otrzymania projektu i przekłada opinię Wójtowi Gminy.
3. W przypadku zgłoszenia przez Komisję propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia przewidzianego w projekcie budżetu, ma ona obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania.
4. Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji właściwej do spraw budżetu oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej przygotowuje ostateczną wersję projektu uchwały budżetowej celem przedłożenia jej na sesję Rady Gminy.
§8
1. Uchwalenie budżetu powinno nastąpić w następującym porządku:
- przedstawienie projektu budżetu wraz z jego uzasadnieniem
- przedstawienie opinii RIO o projekcie uchwały budżetowej,
- odczytanie opinii Komisji Finansów i Budżetu,
- dyskusja nad projektem budżetu,
- jawne głosowanie nad przyjęciem uchwały budżetowej.
2. Uchwalenie budżetu powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, et w szczególnie uzasadnionych przypadkach do 31 stycznia roku budżetowego.
3. Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.
§9
W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Wójt Gminy przekaże podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokość dotacji i wpłat do budżetu.
§10
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§11
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i polega podaniu do publicznej wiadomości
poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
1) Zestawienie dochodów w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej według źródeł pochodzenia z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych, w tym w szczególności dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5, ust. l pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych
2) Zestawienie wydatków w układzie działów, rozdziałów klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych.
Z wydatków bieżących wyodrębnia się:
a) wydatki jednostek budżetowych , w tym na:
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane
- wydatki związane z realizacją ich zadań statutowych,
b) dotacji na zadania bieżące,
c) świadczenia na rzecz osób fizycznych,
d) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. l pkt 2 i 3 ustawy, w części związanej z realizacją zadań Gminy,
e) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Gminę, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym,
f) wydatki na obsługę długu.
Z wydatków majątkowych, wyodrębnia nie:
a) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. l pkt 2 i 3 ustawy, w części związanej
z realizacją zadań Gminy,
b) zakup i objęcie akcji i udziałów,
c) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
3) Zestawienie przychodów i rozchodów budżetu Gminy.
4) Plany dochodów i wydatków zadań zleconych administracji rządowej.
5) Plany przychodów i kosztów zakładów budżetowych.
6) Zestawienie dotacji podmiotowych udzielanych z budżetu.
II. Część opisowa zawierająca uzasadnienie w oparciu o jakie wskaźniki został zaplanowany budżet oraz zwięzły i rzeczowy opis dochodów wg ważniejszych źródeł i wydatków bieżących oraz inwestycyjnych, w tym wymienienie rodzaju inwestycji i źródeł finansowania.
§6
Wójt Gminy przekazuje Radzie Gminy i Regionalnej izbie Obrachunkowej projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami wymienionymi w § 5 w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§7
1. Przewodniczący Rady Gminy przekazuje otrzymany projekt budżetu wraz z załącznikami do zaopiniowania Komisji Finansów i Budżetu.
2. Komisja na swoim posiedzeniu formułuje opinię o projekcie budżetu w ciągu 14 dni od daty otrzymania projektu i przekłada opinię Wójtowi Gminy.
3. W przypadku zgłoszenia przez Komisję propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia przewidzianego w projekcie budżetu, ma ona obowiązek wskazania źródła jego sfinansowania.
4. Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią Komisji właściwej do spraw budżetu oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej przygotowuje ostateczną wersję projektu uchwały budżetowej celem przedłożenia jej na sesję Rady Gminy.
§8
1. Uchwalenie budżetu powinno nastąpić w następującym porządku:
- przedstawienie projektu budżetu wraz z jego uzasadnieniem
- przedstawienie opinii RIO o projekcie uchwały budżetowej,
- odczytanie opinii Komisji Finansów i Budżetu,
- dyskusja nad projektem budżetu,
- jawne głosowanie nad przyjęciem uchwały budżetowej.
2. Uchwalenie budżetu powinno nastąpić przed rozpoczęciem roku budżetowego, et w szczególnie uzasadnionych przypadkach do 31 stycznia roku budżetowego.
3. Do czasu uchwalenia budżetu po rozpoczęciu roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.
§9
W terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej Wójt Gminy przekaże podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokość dotacji i wpłat do budżetu.
§10
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§11
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i polega podaniu do publicznej wiadomości
poprzez umieszczenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.