ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Trzebiechów
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXXII/207/2018Drukuj informacjęAkt prawny: XXXII/207/2018

Szczegóły informacji

XXXII/207/2018

Rodzaj: Uchwała

Status:  

Sesja: XXXII

Kadencja: 2014 - 2018

Data wejścia w życie: Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019r.

Data podjęcia/podpisania: 2018-03-26

Tytuł aktu:

w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości przedsiębiorców tworzących nowe inwestycje i nowe miejsca pracy na terenie Gminy Trzebiechów w ramach pomocy de minimis

Na podstawie:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn.zm.) w zw. z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1785 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

Treść:

§ 1. 1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty, budynki lub ich części oraz budowle związane z nową
inwestycją i utworzeniem nowych miejsc pracy, stanowiące własność lub znajdujące się w użytkowaniu
wieczystym przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie Gminy Trzebiechów w rozumieniu
rozporządzenia komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 18 grudnia 2013 r.).
2. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w ust. 1 przysługuje na zasadach określonych
w niniejszej uchwale oraz rozporządzeniu, o którym mowa w § 1 ust. 1.
3. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w ust. 1 i 2 stanowi pomoc de minimis.
4. Uchwała nie ma zastosowania do budynków lub ich części i budowli, zajętych na prowadzenie sklepów
zgodnie z definicją stosowaną przez Główny Urząd Statystyczny w badaniach statystycznych statystyki publicznej.
Uchwała nie ma również zastosowania do sektorów wyłączonych z zakresu obowiązywania rozporządzenia
Komisji Europejskiej (UE), o którym mowa w ust. 1.
§ 2. Ilekroć w uchwale używa się pojęcia:
1) zwolnienie od podatku – należy przez to rozumieć zwolnienie od podatku od nieruchomości gruntów,
budynków, budowli lub ich części, będących własnością przedsiębiorcy, znajdujących się na terenie Gminy
Trzebiechów i bezpośrednio związanych z nową inwestycją;
2) nowa inwestycja – należy przez to rozumieć inwestycję polegającą na:
a) wybudowaniu budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej lub
b) wybudowaniu budowli związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej lub
c) nabyciu budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej oddanego do użytku przed dniem
1 stycznia 1991 r. i dokonaniu w nim nakładów inwestycyjnych na kwotę nie niższą, niż równowartość
20 tys. euro netto lub
d) zajęciu na prowadzenie działalności gospodarczej budynku oddanego do użytku przed dniem 1 stycznia
1991 r., który przez co najmniej 12 poprzednich miesięcy nie był zajęty na prowadzenie działalności
gospodarczej, i dokonaniu w nim nakładów inwestycyjnych na kwotę nie niższą, niż równowartość 20 tys.
euro netto - na terenie Gminy Trzebiechów, przez przedsiębiorcę będącego podatnikiem podatku od
nieruchomości, na której realizowana jest nowa inwestycja. Budowa budynku, budowa budowli lub nakłady
inwestycyjne mogą stanowić nową inwestycję w rozumieniu niniejszej uchwały, jeśli zrealizowane są
zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332 z późn.
zm.).
3) nakłady inwestycyjne – należy przez to rozumieć nakłady poniesione przez przedsiębiorcę na nową inwestycję,
do których zalicza się m.in. cenę nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego, cenę nabycia lub
koszt wytworzenia środków trwałych, takich jak budowle i budynki oraz ich wyposażenie związane z nową
inwestycją, w szczególności: maszyny, urządzenia, przyrządy, aparatura, wyposażenie techniczne dla prac
biurowych, infrastruktura techniczna, zakup wartości niematerialnych i prawnych;
4) rok zwolnienia – należy przez to rozumieć 12 miesięcy kalendarzowych liczonych od pierwszego dnia miesiąca
następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca spełnił warunki do uzyskania zwolnienia i złożył
zawiadomienie o którym mowa w § 3;
5) utworzenie nowych miejsc pracy – należy przez to rozumieć przyrost netto liczby pracowników na terenie
Gminy Trzebiechów w danym przedsiębiorstwie w porównaniu ze średnią z ostatnich 12 miesięcy,
w przeliczeniu na osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy, przy czym od liczby nowych stanowisk
pracy powstałych w związku z realizacją nowej inwestycji należy odjąć liczbę miejsc pracy zlikwidowanych
w tym samym okresie.
6) nie stanowi utworzenia nowych miejsc pracy przyrost netto miejsc pracy związany z przejściem zakładu pracy,
o którym mowa w art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 108z
późn. zm.), z wyjątkiem przejścia zakładu pracy wchodzącego w skład masy upadłości upadłego, wobec
którego wydano postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku, na nabywcę. Nie
stanowi również utworzenia nowych miejsc pracy przyrost netto miejsc pracy wynikający z połączenia
przedsiębiorców lub podziału przedsiębiorcy, jak również rozbudowy i przekształcenia profilu działalności
istniejącego już przedsiębiorstwa.
§ 3. Warunkiem skorzystania przez przedsiębiorcę z pomocy de minimis na podstawie niniejszej uchwały,
oprócz spełnienia warunków określonych w § 6 jest złożenie przez przedsiębiorcę zawiadomienia o zamiarze
skorzystania z pomocy de minimis w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości, na druku stanowiącym
załącznik do uchwały i dokumentów, o których mowa w § 7 uchwały.
§ 4. 1. Pomoc przyznawana na podstawie niniejszej uchwały udzielana będzie zgodnie z przepisami
rozporządzenia komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (DZ. Urz. UE L 352 z dnia 24.12.2013 r.).
2. Przedsiębiorca, przy zachowaniu wszystkich warunków określonych w niniejszej uchwale, może uzyskać
pomoc w jej ramach, jeżeli wartość tej pomocy brutto, łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej
przez przedsiębiorcę w bieżącym roku (w roku w którym przedsiębiorca złożył zawiadomienie) oraz w dwóch
poprzednich latach podatkowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. Euro z zastrzeżeniem,
że w przypadku przedsiębiorców działających w sektorze transportu drogowego towarów kwota ta nie przekracza
100 tys. Euro, a w sektorze transportu pasażerskiego 200 tys. Euro.
3. Kwota zwolniona nie może przewyższyć kwoty należnego podatku od nieruchomości z tytułu zwiększonej
powierzchni i wartości budowli powstałych w wyniku inwestycji, o której mowa w § 2 pkt. 2.
4. Pomoc w formie przewidzianej niniejszą uchwałą nie może być udzielona przedsiębiorcy, jeżeli otrzymał on
pomoc inną niż de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych lub tego samego środka
finansowania ryzyka, a łączna kwota pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy
lub kwotę pomocy ustaloną pod kątem specyficznych uwarunkowań każdego przypadku w rozporządzeniu
w sprawie wyłączeń grupowych lub decyzji Komisji Europejskiej. Pomoc de minimis, której nie przyznano
w odniesieniu do konkretnych kosztów kwalifikowalnych lub której nie można przypisać do takich kosztów,
można łączyć z inną pomocą państwa przyznaną zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych lub
zgodnie z decyzją przyjętą przez Komisję.
§ 5. Zwolnienie od podatku przysługuje dla przedsiębiorców, którzy rozpoczęli działalność na terenie Gminy
Trzebiechów w ciągu roku od dnia złożenia zamiaru skorzystania ze zwolnienia, na okres:
a) 2 lat, pod warunkiem utworzenia co najmniej 50 miejsc pracy,
b) 3 lat, pod warunkiem utworzenia co najmniej 100 miejsc pracy;
§ 6. Zwolnienie od podatku, o którym mowa w § 5 przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym przedsiębiorca złożył zawiadomienie, o którym mowa w § 3, pod warunkiem spełnienia
łącznie następujących warunków:
1) nowa inwestycja stanowić będzie własność przedsiębiorcy, co najmniej przez okres objęty zwolnieniem;
2) działalność gospodarcza w nowej inwestycji prowadzona będzie, co najmniej przez okres objęty zwolnieniem;
3) nowe miejsca pracy utrzymane będą przez okres objęty zwolnieniem oraz przez okres, co najmniej dwóch lat.
§ 7. Do zawiadomienia przedsiębiorca dołącza następujące dokumenty:
1) dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości;
2) dokumenty potwierdzające zarejestrowanie podmiotu gospodarczego lub działalności gospodarczej;
3) decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego w przypadku nowego budynku lub jego części
bądź innego dokumentu stwierdzającego przejęcie obiektu do użytkowania;
4) deklarację lub informację na podatek od nieruchomości z wyszczególnieniem przedmiotów zwolnionych na
podstawie niniejszej uchwały;
5) oświadczenie o spełnieniu warunków określonych niniejszą uchwałą (z uwzględnieniem wyłączeń, o których
mowa w § 1 ust.1);
6) oświadczenie o nakładach inwestycyjnych poniesionych na tworzenie nowej inwestycji wraz z dokumentami
poświadczającymi ich wysokość (faktury, rachunki),
7) informację o wielkości zatrudnienia na dzień zakończenia inwestycji oraz oświadczenie przedsiębiorcy
o liczbie nowoutworzonych miejscach pracy;
8) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz
w ciągu 2 poprzedzających lat kalendarzowych, albo oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy lub
o nieotrzymaniu pomocy de minimis w ww. okresie;
9) zaświadczenia / oświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku,
w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej
pomocy w tym okresie;
10) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de
minimis (DZ. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311 z późn.zm.).
§ 8. Ze zwolnienia od podatku od nieruchomości nie może skorzystać przedsiębiorca zalegający z zapłatą
zobowiązań podatkowych oraz innych należności pieniężnych wobec Gminy Trzebiechów.
§ 9. Zwolnienie od podatku od nieruchomości nie przysługuje przedsiębiorcom powstałym przez
przekształcenie bądź połączenie działalności z innymi podmiotami działającymi na terenie Gminy Trzebiechów.
§ 10. Podatnik korzystający ze zwolnienia w ramach uchwały zobowiązany jest do:
1) składania najpóźniej do dnia 15 stycznia każdego roku, następującego po roku korzystania ze zwolnienia od
podatku, następujących dokumentów:
a) oświadczenia o utrzymaniu zwiększonego stanu zatrudnienia;
b) informacji dotyczącej zatrudnienia, potwierdzonej uwierzytelnionymi drukami ZUS-DRA.
2) przekazywania informacji o otrzymanej pomocy de minimis poza niniejszą uchwałą, przez cały okres objęty
przedmiotowym zwolnieniem, w terminie 14 dni od otrzymania pomocy.
§ 11. 1. Organ podatkowy uprawniony jest do kontroli spełniania przez przedsiębiorcę warunków do
korzystania ze zwolnienia na zasadach określonych w ustawie Ordynacja podatkowa.
2. Przedsiębiorca korzystający z pomocy jest zobowiązany do przedłożenia w żądanym terminie - na wniosek
organu udzielającego pomocy – dodatkowych informacji niezbędnych dla jej oceny oraz prawidłowego jej
nadzorowania i monitorowania.
3. Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku wygasa w następujących przypadkach:
1) niespełnienia przez przedsiębiorcę chociażby jednego z warunku do udzielenia zwolnienia, o których mowa
w § 6;
2) podania nieprawdziwych informacji, oświadczeń, dokumentów;
3) ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa w okresie trwania zwolnienia z podatku.
4. Przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia od podatku od nieruchomości od następnego miesiąca po miesiącu,
w którym wystąpiła chociażby jedna z przesłanek określonych w ust. 3.
5. Przedsiębiorca zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia organu podatkowego o utracie prawa do
zwolnienia od podatku od nieruchomości, w terminie 14 dni od daty powstania okoliczności powodujących utratę
prawa do zwolnienia od podatku.
6. Przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości w przypadku niezłożenia
dokumentów, o których mowa w § 10, pomimo wysłania przez organ pisemnego upomnienia i wyznaczenia przez
organ dodatkowego terminu do ich złożenia.
7. W przypadku utraty prawa do zwolnienia przedsiębiorca zobowiązany jest do bezzwłocznego zwrotu
otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.
§ 12. Uchwała ma zastosowanie do inwestycji, które zostały zakończone po wejściu w życie niniejszej
uchwały.
§ 13. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i wchodzi w życie
z dniem 1 stycznia 2019r.
§ 14. Uchwała obowiązuje do dnia 30 czerwca 2021r.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Trzebiechów
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Zenon Rychły
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2018-03-26
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Anna Dunajska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2018-03-29 14:57:50
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Marcin Koteluk
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2018-03-30 09:43:03
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Marcin Koteluk
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-09-30 11:31:03
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3132 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony