ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Trzebiechów
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy, zarządzenia Wójta

Pobierz dane XMLAkt prawny: XX/160/2013Drukuj informacjęAkt prawny: XX/160/2013

Szczegóły informacji

XX/160/2013

Rodzaj: Uchwała

Status:  

Sesja: XX

Kadencja: 2010 - 2014

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Data podjęcia/podpisania: 2013-02-20

Tytuł aktu:

Uchwała Rady Gminy w Trzebiechowie nr XX/160/2013 w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzebiechów

Traci moc:

XIX/151/2012

Na podstawie:

Na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. 2012 r.,
poz. 391 z późn. zm.1) ) uchwala się, co następuje:

Treść:

zegółowe zasady utrzymania czystości i porządku, zwany dalej regulaminem.
Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości prowadzą selektywne zbieranie odpadów komunalnych, w tym powstających
w gospodarstwach domowych z wydzieleniem następujących frakcji odpadów:
1) papieru,
2) metalu,
3) tworzyw sztucznych,
4) szkła i opakowań wielomateriałowych,
5) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających
biodegradacji oraz odpadów zielonych,
6) przeterminowanych leków i chemikaliów,
7) zużytych baterii i akumulatorów,
8) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
9) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
10) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
11) zużytych opon.
2. Odpady zielone mogą być zbierane w kompostownikach na terenie nieruchomości, na której powstają.
Kompostowanie odpadów zielonych przez osoby fizyczne na potrzeby własne, spełnia wymóg ich selektywnego
zbierania.
3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są zebrane odpady gromadzić w następujący sposób:
1) odpady komunalne zmieszane należy zbierać do pojemników,
2) odpady selektywnie zebrane, tj. papier, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe, odpady
komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone
(niepoddane kompostowaniu) należy zbierać do worków,
3) odpady budowlane i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia robót w gospodarstwie domowym
zebrać selektywnie i dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wskazanego przez
gminę,
4) wyselekcjonowane z odpadów komunalnych frakcje odpadów:
a) meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony,
b) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
c) zużyte baterie i akumulatory,
d) metale i chemikalia,
- nie wymagają gromadzenia w pojemnikach i należy je dostarczać do punktu selektywnego zbierania
odpadów komunalnych wskazanego przez gminę,
5) przeterminowane leki oddawać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wskazanego przez
gminę.
4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych oraz
odpadów selektywnie zebranych, w częstotliwości i sposobie, o których mowa w rozdziale 3 niniejszego
regulaminu.
§ 3. Właściciele nieruchomości dokonują uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części
nieruchomości przyległych służących do użytku publicznego poprzez ich odgarnięcie do krawędzi chodnika, a w
razie potrzeby ich pryzmowanie w sposób niepowodujący zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, z zachowaniem
swobodnego dostępu do wyznaczonych przejść dla pieszych oraz urządzeń energetycznych, gazowych,
telekomunikacyjnych i innych.
§ 4. Ustala się wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości dotyczące
mycia i naprawy pojazdów samochodowych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi:
1) miejsce mycia pojazdów na nieruchomości ma być wyposażone w ujęcie wody o utwardzonej nawierzchni ze
spadkiem zapewniającym spływ wody do sieci kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego z tym
zastrzeżeniem, że w przypadku mycia podwozia, silnika, skrzyni biegów i innych elementów konstrukcyjnych
powstające ścieki należy poddać podczyszczeniu w urządzeniach tj. osadnik lub separator,
2) miejsce naprawy pojazdów na nieruchomości ma być utwardzone, a powstałe odpady, w zależności od ich
rodzaju, należy gromadzić i pozbywać się w sposób przewidziany w przepisach szczególnych.
Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na
terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych urządzeń i utrzymania
w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5. Określa się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
1. na terenie nieruchomości:
1) pojemniki o minimalnej pojemności 120 l,
2) kontenery o minimalnej pojemności 1100 l,
3) worki o minimalnej pojemności 60 l,
2. na drogach publicznych:
1) kosze uliczne o minimalnej pojemności 25 l,
2) worki o minimalnej pojemności 20 l.
§ 6. Minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na
której zamieszkują mieszkańcy musi odpowiadać liczbie osób korzystających z tych pojemników i średniej ilości
odpadów wytwarzanych w gospodarstwie domowym w ciągu miesiąca:
1) co najmniej jeden pojemnik 120 l dla liczby osób do czterech włącznie i kolejny pojemnik na każde następne
cztery osoby – w razie braku selektywnego zbierania odpadów,
2) co najmniej jeden pojemnik 120 l dla liczby osób do sześciu włącznie i kolejny pojemnik na każde następne
sześć osób – przy selektywnym zbieraniu odpadów, oraz co najmniej po jednym worku dla frakcji zbieranych
selektywnie.
§ 7. Minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na
której nie zamieszkują mieszkańcy, a na której powstają odpady komunalne musi wynosić:
1) dla szkół wszelkiego typu, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego i żłobków – 1 pojemnik 120
l na każde 30 osób,
2) dla lokali handlowych i gastronomicznych dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na
zewnątrz lokalu, – jeden pojemnik 120 l na 40 m2 powierzchni użytkowej.
3) dla nieruchomości rzemieślniczych, usługowych, produkcyjnych i innych służących wykonywaniu działalności
gospodarczej oraz instytucji, urzędów, spółdzielni i innych obiektów użyteczności publicznej – jeden pojemnik
120 l na 15 pracowników.
4) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów i innych placówek całodziennego pobytu – jeden pojemnik 120 l na
5 łóżek.
5) dla cmentarzy – jeden pojemnik 1100 l na 100 grobów.
§ 8. Nieruchomość wyposaża się w pojemniki uwzględniając częstotliwość pozbywania się odpadów
komunalnych, jednak co najmniej w jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l na nieruchomość.
§ 9. Ustala się warunki rozmieszczenia pojemników:
1. na terenie nieruchomości – w obrębie nieruchomości, na której powstają odpady, a w przypadku, gdy
niemożliwym jest wyznaczenie takiego miejsca pojemniki należy ustawić na terenie innej nieruchomości, na
warunkach ustalonych z jej właścicielem,
2. na drogach publicznych na terenie wsi, kosze uliczne należy umieścić po jednej stronie drogi w pobliżu
lokalizacji przystanków komunikacyjnych.
§ 10. 1. Ustala się warunki utrzymywania pojemników odpowiednio do ich rodzaju:
1) w zakresie stanu sanitarnego - pojemniki należy utrzymywać w czystości zarówno zewnętrznej jak
i wewnętrznej, tak aby nie powodowały emisji uciążliwych zapachów.
2) w zakresie stanu technicznego:
a) pojemniki mają być kompletne i nieuszkodzone,
b) pojemniki mają być wyposażone:
- w pokrywę w przypadku pojemników 120l, 240l, 1100l oraz kontenerów, z wyłączeniem niektórych
rodzajów pojemników do selektywnej zbiórki, których konstrukcja nie przewiduje pokrywy np. pojemniki
siatkowe,
- koła do przemieszczania w przypadku pojemników o pojemności 120l, 240l, 1100l,
- specjalny uchwyt ułatwiający ciągnięcie i pchanie pojemnika,
- uchwyty do mechanizmów załadowczych.
3) w zakresie stanu porządkowego – pojemniki nie powinny być przepełnione, aby nie dopuścić do wysypywania
się odpadów poza pojemnik.
2. Worki mają być nieuszkodzone i szczelne.
Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości
oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 11. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu
nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości,
z częstotliwością:
1) zmieszane odpady komunalne:
a) zgromadzone w pojemnikach na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej, co najmniej
1 raz w miesiącu,
b) zgromadzone w pojemnikach na nieruchomościach, w zabudowie wielolokalowej, co najmniej 1 raz
w miesiącu,
c) zgromadzone w pojemnikach na pozostałych nieruchomościach, co najmniej 1 raz w miesiącu.
2) odpady zebrane selektywnie tj. papier, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe:
a) zgromadzone w workach na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej, co najmniej 1 raz
w miesiącu,
b) zgromadzone w workach na nieruchomościach w zabudowie wielolokalowej, co najmniej 1 raz w miesiącu,
c) zgromadzone w workach na pozostałych nieruchomościach, co najmniej 1 raz w miesiącu.
3) odpady biodegradowalne:
a) zagospodarowywane we własnym zakresie na nieruchomościach poprzez kompostowanie,
b) przekazywane na bieżąco – do punktu wskazanego przez gminę.
4) odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady metalu i chemikaliów, zużyte
baterie i akumulatory będą przekazywane na bieżąco – do punktu selektywnego zbierania wskazanego przez
gminę.
5) odpady budowlane i rozbiórkowe według potrzeb na bieżąco, jednakże nie później niż w ciągu miesiąca od ich
wytworzenia do punktu selektywnego zbierania lub innego punktu wskazanego przez gminę.
6) odpady zebrane w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, ustawionych na terenach
przeznaczonych do użytku publicznego, takich jak ulice, parki, skwery, place parkingowe, tereny
zorganizowanej zieleni – w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
§ 12. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je
z częstotliwością odpowiadającą wielkości zużytej wody i pojemności zbiornika bezodpływowego, lecz nie
rzadziej niż raz na trzy miesiące.
§ 13. Właściciele nieruchomości pozbywają się odpadów komunalnych poprzez ich przekazanie przedsiębiorcy
odbierającemu odpady komunalne z nieruchomości albo do punktu selektywnej zbiórki odpadów lub innych
punktów wyznaczonych przez gminę.
Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
§ 14. Funkcjonowanie systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ma zapewnić:
1. ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,
2. wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych,
3. osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych,
4. zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych do max. 60% wytworzonych odpadów do końca
2014 roku.
Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub
uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 15. Osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest:
1. w odniesieniu do psów, z uwzględnieniem postanowień ust. 2:
1) na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku prowadzić psy na smyczy,
2) psy agresywne, psy duże dodatkowo w nałożonym na pysk kagańcu.
2. w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
1) uniemożliwiać samowolne wydostanie się zwierzęcia poza pomieszczenia lub nieruchomość, na której
przebywa,
2) na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku sprawować opiekę nad zwierzęciem i bezpośrednią kontrolę
jego zachowania oraz nie pozostawiać zwierzęcia bez dozoru.
§ 16. 1. Osoba, z którą przebywa zwierzę na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku zobowiązana jest
do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę.
2. Nieczystości, o których mowa w ust. 1 należy umieszczać w szczelnych, foliowych woreczkach i pozbywać
się ich do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów.
Rozdział 6.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,
w tym zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub poszczególnych nieruchomościach
§ 17. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich należy prowadzić w pomieszczeniach gospodarskich w taki
sposób, aby wszelkie uciążliwości dla środowiska powodowane przez hodowlę, w tym emisje będące jej skutkiem,
zostały ograniczone do obszaru nieruchomości, na której hodowla jest prowadzona.
§ 18. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej a w
szczególności na nieruchomościach przeznaczonych na cele opieki zdrowotnej, pomocy społecznej, oświatowe,
administracyjne.
Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 19. 1. Wyznacza się obszary na terenach wsi Gminy Trzebiechów podlegające obowiązkowej deratyzacji:
1) tereny zabudowane budynkami mieszkalnymi, przemysłowymi, gospodarczymi i inwentarskimi,
2) tereny obiektów produkcyjnych i usługowych, w tym sklepy, lokale gastronomiczne, warsztaty,
3) budynki szkół i przedszkoli,
4) obiekty służby zdrowia,
5) obiekty urzędów i instytucji.
2. Ustala się, że deratyzacja na obszarach, o których mowa w ust. 1 przeprowadzana będzie raz w roku
w terminie od 1 do 15 kwietnia
Rozdział 8.
Postanowienia końcowe
§ 20. Traci moc uchwała Rady Gminy w Trzebiechowie Nr XIX/151/2012 z dnia 14 grudnia 2012 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzebiechów (Dz. Urz.
Województwa Lubuskiego z 2012, poz. 2836)
§ 21. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Lubuskiego.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Trzebiechów
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Tomasz Stempniewicz
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2013-02-20
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Tomasz Stempniewicz
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2013-02-27 13:20:40
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Marcin Koteluk
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2013-03-01 13:00:40
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Marcin Koteluk
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-10-09 20:46:34
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4826 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony