ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Trzebiechów
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy

Pobierz dane XMLAkt prawny: XVII/144/2020Drukuj informacjęAkt prawny: XVII/144/2020

Szczegóły informacji

XVII/144/2020

Rodzaj: Uchwała

Status:  

Sesja: XVII

Kadencja: 2018 - 2023

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r

Data podjęcia/podpisania: 2020-11-20

Tytuł aktu:

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Trzebiechów

Na podstawie:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1439) po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala się, co następuje: 
 

Treść:

 
Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
 
§ 1. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez jedynie selektywne zbieranie odpadów komunalnych, z wydzieleniem co najmniej następujących frakcji odpadów:
1) papieru;
2) tworzyw sztucznych, metalu i opakowań wielomateriałowych;
3) szkła;
4) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych;
5) popiołu z palenisk domowych
6) przeterminowanych leków i chemikaliów;
7) zużytych baterii i akumulatorów;
8) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
9) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;
10) odpadów budowlanych i rozbiórkowych;
11) zużytych opon;
12) innych frakcji zbieranych w sposób selektywny.
2. Odpady zielone mogą także być zbierane w kompostownikach na terenie nieruchomości, na której powstają. Kompostowanie odpadów zielonych przez osoby fizyczne na potrzeby własne, spełnia wymóg ich selektywnego zbierania.
3. Właściciele nieruchomości w całości zagospodarowują odpady biodegradowalne stanowiące odpady komunalne w przydomowych kompostownikach zwolnieni są z obowiązku posiadania pojemnika lub worka na te odpady. Te osoby mogą zdeklarować, że wybierają wariant II sposobu zbierania odpadów opisany w Rozdziale 2 § 3 pkt 1.
4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są zebrane odpady gromadzić w następujący sposób:
1) odpady komunalne zmieszane (pozostałości po segregacji) należy zbierać do oznaczonych pojemników;
2) popiół z palenisk domowych należy zbierać do oznaczonych pojemników;
3) szkło należy zbierać do oznaczonych pojemników;
4) odpady komunalne ulegające biodegradacji należy zbierać do oznaczonych worków,
5) odpady selektywnie zebrane, tj. papier, metale i tworzywa sztuczne należy zbierać do oznaczonych worków,
6) odpady budowlane i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia robót w gospodarstwie domowym należy zebrać selektywnie i dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wskazanego przez gminę;
7) wyselekcjonowane z odpadów komunalnych frakcje odpadów:
a) meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony,
b) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- nie wymagają gromadzenia w pojemnikach i należy je dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wskazanego przez gminę lub oddawać w trakcie zbiórek sprzed posesji.
8) inne wyselekcjonowane z odpadów komunalnych frakcje odpadów:
a) zużyte baterie i akumulatory,
b) metale i chemikalia,
c) przeterminowane leki, chemikalia, odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,
d) inne wyżej niewymienione frakcje,
- nie wymagają gromadzenia w pojemnikach i należy je dostarczać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych wskazanego przez gminę,
5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, innych frakcji zbieranych w sposób selektywny oraz odpadów selektywnie zebranych, w częstotliwości i sposobie, o których mowa w rozdziale 3 niniejszego regulaminu.
6. Odpady biodegradowalne na terenach zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi mogą być zbierane i gromadzone w kompostownikach na terenie nieruchomości, na której powstają.
7. Kompostowanie może nastąpić:
1) w gotowych kompostownikach ogrodowych,
2) w drewnianych kompostownikach ułożonych tak, aby zapewnić dostęp powietrza do warstw kompostu,
3) w formie pryzm, gdzie materiał biodegradowalny układa się warstwowo.
8. Kompost nie może powodować negatywnego oddziaływania na środowisko i uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich.
9. Obowiązek prowadzenia przez właściciela nieruchomości selektywnego zbierania odpadów komunalnych uznaje się za spełniony, jeżeli w odebranych od właściciela nieruchomości odpadach gromadzonych w pojemnikach lub workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów, umieszcza się wyłącznie te odpady, na które przeznaczony jest odpowiednio oznaczony pojemnik lub worek.
10. Obowiązek prowadzenia przez właściciela nieruchomości selektywnego zbierania odpadów komunalnych uznaje się za niespełniony, jeżeli w odebranych od właściciela nieruchomości odpadach gromadzonych w pojemnikach lub workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów, umieszcza się inne odpady, niż te na które przeznaczony jest odpowiednio oznaczony pojemnik lub worek.
11. Zbieranie odpadów powinno odbywać się do pojemników/worków o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w Regulaminie.
12. Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, wyłączone są ze zorganizowanego przez Gminę Trzebiechów systemu odpadów komunalnych. Właściciele tych nieruchomości zobowiązani są we własnym zakresie do podpisania umów na odbiór odpadów komunalnych z prowadzonej działalności z przedsiębiorcami posiadającymi wpis do Rejestru Działalności Regulowanej prowadzonego przez Wójta Gminy Trzebiechów i niezwłocznie przekazanie tej informacji wraz z kopią umowy do Urzędu Gminy Trzebiechów.  Jednostkami wyłączonymi z konieczności podpisania indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych są Urząd Gminy w Trzebiechowie oraz jednostki organizacyjne i instytucje kultury Gminy Trzebiechów. Ponadto również świetlice wiejskie Gminy Trzebiechów.
13. Właściciele nieruchomości dokonują uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego poprzez ich odgarnięcie do krawędzi chodnika, a w razie potrzeby ich pryzmowanie w sposób niepowodujący zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, z zachowaniem swobodnego dostępu do wyznaczonych przejść dla pieszych oraz urządzeń energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych i innych.
14. Ustala się wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości dotyczące mycia i naprawy pojazdów samochodowych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi:
1) miejsce mycia pojazdów na nieruchomości ma być wyposażone w ujęcie wody o utwardzonej nawierzchni ze spadkiem zapewniającym spływ wody do sieci kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego z tym zastrzeżeniem, że w przypadku mycia podwozia, silnika, skrzyni biegów i innych elementów konstrukcyjnych powstające ścieki należy poddać podczyszczeniu w urządzeniach tj. osadnik lub separator;
2) miejsce naprawy pojazdów na nieruchomości ma być utwardzone, a powstałe odpady, w zależności od ich rodzaju, należy gromadzić i pozbywać się w sposób przewidziany w przepisach szczególnych.
 
§ 2. Biorąc pod uwagę zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy
1) odpady komunalne pochodzących z gospodarstw domowych, sklepów, punktów usługowych oraz innych nieruchomości nie wrzuca się do koszy ulicznych oraz pojemników innych właścicieli.
2) usunięcie śniegu i lodu bez stosowania środków szkodliwych dla środowiska.
 
Rozdział 2.
Zasady w zakresie zbierania i odbierania odpadów 
 
§ 3. Ustala się następujące zasady w zakresie zbierania i odbierania odpadów:
1) właściciel nieruchomości w pełni podejmuje decyzję o sposobie zbierania odpadów na nieruchomości, w jednym z zaproponowanych wariantów:
a) I – odpady zbierane selektywnie z podziałem na:
- odpady selektywne zbierane do pojemników lub worków,
- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne stanowiące pozostałość po segregacji - zbierane do pojemników,
- bioodpady zbierane do pojemników lub worków;
b) II – odpady zbierane selektywnie z podziałem na:
- odpady selektywne zbierane do pojemników lub worków,
- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne stanowiące pozostałość po segregacji - zbierane do pojemników,
- bioodpady zbierane w całości do własnego kompostownika;
2) wielkość pojemników i liczba worków zależna jest od liczby osób zamieszkujących nieruchomość;
3) w zabudowie wielorodzinnej lub na nieruchomościach prowadzących działalność gospodarczą albo działalność użyteczności publicznej, odpady powinny być zbierane do odpowiednio oznaczonych pojemników/kontenerów/worków z podziałem na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne stanowiące pozostałość po segregacji i odpady selektywne.
 
§ 4. Właściciel nieruchomości, na której prowadzona jest działalność handlowa, usługowa, gastronomiczna lub inna działalność publiczna albo gospodarcza, zobowiązany jest do:
1) zbierania odpadów na nieruchomości w jednym z wariantów i sposobów opisanych w § 3 pkt 1;
2) wyposażenia nieruchomości w odpowiednią liczbę pojemników lub pojemników i worków albo kontenerów do gromadzenia odpadów oraz do systematycznego ich opróżniania.
 
Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
 
§ 5. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości
2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczanie w odpowiednich pojemnikach lub pojemnikach i workach albo w kontenerach, a następnie odbieranie ich przez przedsiębiorcę odbierającego odpady.
3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów zbieranych w sposób opisany w § 3, pkt 1, w terminach:
1) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne stanowiące pozostałość po segregacji:
a) w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych - co najmniej dwa razy w miesiącu w okresie od kwietnia do października i co najmniej raz w miesiącu w okresie od listopada do marca;
b) w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych - co najmniej 4 razy w miesiącu w okresie od kwietnia do października i co najmniej raz w miesiącu w okresie od listopada do marca;
2) Metale i tworzywa sztuczne zgromadzone w workach, ustawionych na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej oraz wielorodzinnej w okresie całorocznym co najmniej raz na miesiąc;
3) papier gromadzony w workach i szkło zgromadzone w pojemnikach ustawione na nieruchomościach w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej oraz wielorodzinnej w okresie całorocznym co najmniej raz na 2 miesiące.
4) bioodpady:
a) w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych - co najmniej 2 razy w miesiącu w okresie od kwietnia do października i co najmniej raz w miesiącu w okresie od listopada do marca;
b) w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych - co najmniej 4 razy w miesiącu w okresie od kwietnia do październik i co najmniej raz w miesiącu w okresie od listopada do marca;
4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, takich jak: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon w terminie wyznaczonym w harmonogramie zbiórki bezpośredniej bądź na bieżąco w gminnym punkcie selektywnej zbiórki odpadów.
5. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych takich jak zużyte baterie, przeterminowane leki i chemikalia, odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki, co najmniej raz na miesiąc w PSZOK lub innych specjalistycznych punktach do tego wyznaczonych.
 
§ 6. Pojemniki na odpady (kosze uliczne) należy opróżniać na bieżąco jednak nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
 
§ 7. 1. Właściciel nieruchomości wyposażonej w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych zobowiązany jest do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do jego przepełniania się lub przelania, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku. 
2. Właściciel nieruchomości wyposażonej w przydomową oczyszczalnię ścieków, zobowiązany jest do pozbywania się osadów ściekowych z oczyszczalni z częstotliwością zapewniającą prawidłową pracę oczyszczalni zgodnie z instrukcją producenta.
 
Rozdział 4.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych urządzeń i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
 
§ 8. 1. Odpady komunalne, które są zbierane w sposób selektywny należy gromadzićw pojemnikach lub workach do tego celu przeznaczonych o ujednoliconych kolorachi uwzględniających następujące normy:
1) niebieskie worki z przeznaczeniem na papier;
2) zielone pojemniki z przeznaczeniem na szkło (bez zawartości), oznaczone napisem "szkło";
3) żółte worki z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe (bez zawartości);
4) brązowe worki z przeznaczeniem na bioodpady;
5) czarne pojemniki- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne stanowiące pozostałość po segregacji, oznaczone napisem "zmieszane";
6) czarne lub szare pojemniki- popiół z palenisk domowych, oznaczone napisem "popiół".
2. Właściciele nieruchomości tworzący wspólnoty mieszkaniowe, gdzie poszczególne lokale wyposażone są w indywidualne pojemniki na odpady komunalne zobowiązani są do oznaczenia pojemników w sposób umożliwiający identyfikację adresu nieruchomości, poprzez umieszczenie na pojemniku naklejki zawierającej numer porządkowy nieruchomości oraz lokalu.
3. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych stałych na terenie nieruchomości:
1) przewiduje się następujące urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie gminy:
a) pojemniki o pojemności 120 l i 240 l;
b) kontenery o pojemności 1100 l i 7000 l;
c) inne pojemniki i kontenery dostosowane do odbioru przez specjalistyczny sprzęt (śmieciarki);
d) worki o minimalnej pojemności 120 l.
4. Określa się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych:
1) kosze uliczne o minimalnej pojemności 25 l;
2) worki o minimalnej pojemności 20 l.
5. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach lub w pojemnikach i workach albo w kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy miesięczne:
a) dla szkół, przedszkoli, urzędów 5 litrów na każdego ucznia i pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 litrów na odpady zmieszane ( pozostałości po segregacji) na każdy punkt oraz co najmniej jeden worek/pojemnik na frakcje papieru, szkła, metali i tworzyw sztucznych i bioodpadów;
b) dla punktów handlowych 50 litrów na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 litrów na odpady zmieszane (pozostałości po segregacji) na każdy punkt oraz co najmniej jeden worek/pojemnik  na frakcje papieru, szkła, metali i tworzyw sztucznych i bioodpadów;
c) dla zakładów opieki zdrowotnej 10 litrów na każdego pacjenta i/lub pracownika jednak co najmniej jeden pojemnik 120 litrów na odpady zmieszane (pozostałości po segregacji) na każdy punkt oraz co najmniej jeden worek/pojemnik  na frakcje papieru, szkła, metali i tworzyw sztucznych i bioodpadów;
d) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych 10 litrów na każdego pracownika, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 litrów na odpady zmieszane (pozostałości po segregacji) na każdy punkt oraz co najmniej jeden worek/pojemnik  na frakcje papieru, szkła, metali i tworzyw sztucznych i bioodpadów.
 
§ 9. Minimalna pojemność pojemników do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych(pozostałości po segregacji), popiołu z palenisk domowych, szkła na terenie nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy musi odpowiadać liczbie osób korzystających z tych pojemników i średniej ilości odpadów wytwarzanych w gospodarstwie domowym w ciągu miesiąca:
1) co najmniej jeden pojemnik 120 l dla liczby osób do pięciu włącznie i powyżej pięciu kolejny pojemnik  – dotyczy zbierania zmieszanych odpadów komunalnych (pozostałości po segregacji);
2) jeden pojemnik 120 l dla każdego składającego deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi- dotyczy zbierania popiołu;
3) co najmniej jeden zielony pojemnik 120 l dla każdego składającego deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi- dotyczy zbierania szkła.
 
§ 10. Minimalna pojemność pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a na której powstają odpady komunalne musi wynosić:
1) dla szkół wszelkiego typu, świetlic wiejskich i jednostek organizacyjnch Urzędu Gminy Trzebiechów– jeden pojemnik 120 l na 40 m2 powierzchni użytkowej;
 
§ 11. Nieruchomość wyposaża się w pojemniki uwzględniając częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych, jednak w co najmniej jeden pojemnik o minimalnej pojemności 120 l na nieruchomość.
 
§ 12. W pojemnikach na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne stanowiące pozostałość po segregacji ustawionych na nieruchomości zabrania się gromadzenia śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych, środków ochrony roślin i ich opakowań oraz odpadów innych niż komunalne.
 
§ 13. Do przydomowych kompostowników przeznaczonych do selektywnej zbiórki i utylizacji odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać odpadów innych niż substancje organiczne wydzielone z odpadów komunalnych i organiczne odpady kuchenne ulegające biodegradacji.
 
§ 14. 1. Ustala się warunki utrzymywania pojemników odpowiednio do ich rodzaju:
1) w zakresie stanu sanitarnego - pojemniki należy utrzymywać w czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej, tak aby nie powodowały emisji uciążliwych zapachów;
2) w zakresie stanu technicznego:
a) pojemniki mają być kompletne i nieuszkodzone;
b) pojemniki mają być wyposażone:
- w pokrywę w przypadku pojemników 120 l, 240 l, 1100 l oraz kontenerów, z wyłączeniem niektórych rodzajów pojemników do selektywnej zbiórki, których konstrukcja nie przewiduje pokrywy np. pojemniki siatkowe,
- koła do przemieszczania w przypadku pojemników o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l,
- specjalny uchwyt ułatwiający ciągnięcie i pchanie pojemnika,
- uchwyty do mechanizmów załadowczych.
3) w zakresie stanu porządkowego – pojemniki nie powinny być przepełnione, aby nie dopuścić do wysypywania się odpadów poza pojemnik.
4) Worki mają być nieuszkodzone i szczelne.
 
§ 15. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany:
1) utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno na zewnątrz, jak i na wewnątrz;
2) zapewnić dostęp do miejsca ustawienia pojemników/worków podmiotowi odbierającemu odpady komunalne poprzez pozostawienie dojścia do wydzielonego miejsca przed lub przy ogrodzeniu, pergoli śmietnikowej lub poprzez ich wystawienie przed posesję w terminie określonym w harmonogramie odbioru odpadów komunalnych;
3) utrzymywać miejsca gromadzenia odpadów w stanie czystości poprzez ich systematyczne zamiatanie i uprzątanie.
 
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
 
§ 16. Funkcjonowanie systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ma zapewnić:
1) ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
2) wydzielenie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych;
3) osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych;
4) zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych w stosunku do masy wytworzonych odpadów.
 
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
 
§ 17. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
 
§ 18. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
1) w odniesieniu do psów:
a) uznawane za agresywne wyprowadza się na smyczy i w kagańcu
b) zwalnianie psa z uwięzi na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich oraz odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,
c) zwalnianie psa z uwięzi poza terenem nieruchomości dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad zachowaniem psa, z wyłączeniem psów ras uznanych za agresywne,
d) uzyskanie zezwolenie wójta na trzymanie psa rasy uznawanej za agresywną;
2) w odniesieniu do psów i pozostałych zwierząt domowych:
a) sprawowanie stałego i skutecznego dozoru,
b) nie należy wprowadzać zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów – przewodników,
c) nie należy wprowadzać zwierząt na tereny sportowe, place zabaw, piaskownice dla dzieci oraz na tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych przepisów,
d) natychmiastowe usuwanie, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp. Nieczystości te należy umieszczać w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą one być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów. Postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,
e) niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe;
3) hodowcy hodujący zwierzęta domowe na obszarach wyłączonych spod zabudowy, zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione w §18.
 
§ 19. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała w sprawie programu zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy.
 
Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
 
§ 20. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich całkowicie zabronione jest na terenach: 
1) wyłączonych z produkcji rolniczej oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego o zwartej zabudowie, zajętych pod budownictwo wielorodzinne i jednorodzinne oraz instytucje użyteczności publicznej, strefy przemysłowe i ogrody działkowe,
2) na terenach nie ujętych w planach zagospodarowania przestrzennego o zwartej zabudowie, zajętych pod budownictwo wielorodzinne i jednorodzinne oraz instytucje użyteczności publicznej, strefy przemysłowe i ogrody działkowe,
2. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest dopuszczone na terenach o rozproszonej zabudowie, zarówno wyłączonych z produkcji rolniczej w planach przestrzennego zagospodarowania i nieobjętych planami, pod następującymi warunkami:
1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi Prawa budowlanego,
2) zamknięcia się uciążliwości hodowli w tym emisji będącej jej skutkiem do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona hodowla,
3) przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych,
4) nieskładowania obornika na nieruchomości,
5) trzymania pszczół w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości lub ogrodzenie pasieki odpowiednim ogrodzeniem powodującym wysoki lot pszczół,
6) usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.
 
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
 
§ 21. 1. Wyznacza się obszary na terenach wsi Trzebiechów podlegające obowiązkowej deratyzacji:
1) tereny zabudowane budynkami mieszkalnymi, przemysłowymi, gospodarczymi i inwentarskimi;
2) tereny obiektów produkcyjnych i usługowych, w tym sklepy, lokale gastronomiczne, warsztaty;
3) budynki szkół i przedszkoli;
4) obiekty służby zdrowia;
5) obiekty urzędów i instytucji.
2. Ustala się, że deratyzacja na obszarach, o których mowa w ust. 1 przeprowadzana będzie raz w roku w terminie od 1 do 15 kwietnia.
 
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
 
§ 22. Traci moc uchwała Rady Gminy w Trzebiechowie Nr XXV/173/2017 z dnia 30 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzebiechów (Dz. Urz. Województwa Lubuskiego z 2017, poz. 1860)
 
§ 23. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego  i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.
 
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Trzebiechów
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2020-11-24
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Rafał Ćwiertniewicz
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2020-11-24 18:56:58
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Marcin Koteluk
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2020-11-24 18:57:28
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Marcin Koteluk
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-09-28 13:05:38
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1484 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony