ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Trzebiechów
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Uchwały Rady Gminy, zarządzenia Wójta

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXXVIII/250/2018Drukuj informacjęAkt prawny: XXXVIII/250/2018

Szczegóły informacji

XXXVIII/250/2018

Rodzaj: Uchwała

Status:  

Sesja: XXXVIII

Kadencja: 2014 - 2018

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Data podjęcia/podpisania: 2018-10-17

Tytuł aktu:

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Trzebiechów

Na podstawie:

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 1ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018r., poz. 994 z późn.zm.) uchwala się:

Treść:

STATUT GMINY TRZEBIECHÓW
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Trzebiechów,
2) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Trzebiechów,
3) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy w Trzebiechowie,
4) przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy w Trzebiechowie,
5) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy w Trzebiechowie,
6) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy w Trzebiechowie,
7) wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Trzebiechów,
8) statucie – należy przez to rozumieć statut Gminy Trzebiechów.
9) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Rozdział 2.
Gmina
§ 2. 1. Gmina położona jest w Powiecie Zielonogórskim w Województwie Lubuskim i obejmuje obszar
80,99 km2.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1: 50 000, stanowiąca załącznik do statutu.
3. Siedzibą Gminy i jej organów jest Trzebiechów.
§ 3. 1. W celu wykonywania zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne i instytucje kultury.
2. Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych i instytucji kultury.
§ 4. W celu odpowiedniego uhonorowania obywateli i instytucji za zasługi wniesione na rzecz rozwoju Gminy
ustanawia się następujące wyróżnienia honorowe:
1) „Honorowe Obywatelstwo Gminy Trzebiechów”.
2) „ Zasłużony/ zasłużona/ dla Gminy Trzebiechów”.
§ 5. Regulamin przyznawania wymienionych w § 4 tytułów określa odrębna uchwała Rady.
Rozdział 3.
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 6. 1. Ustala się następujące zasady tworzenia, łączenia i podziału jednostki pomocniczej:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy
obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy.
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami,
których tryb określa Rada odrębną uchwałą.
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki.
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania
przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
3. Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 7. Jednostkami pomocniczymi Gminy utworzonymi w drodze uchwały Rady są sołectwa.
§ 8. 1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji,
przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
3. Jednostki pomocnicze zarządzają i korzystają z mienia przekazanego im w użytkowanie zgodnie
z obowiązującymi zasadami.
§ 9. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych
jednostek.
§ 10. 1. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady sołtysowi, a w
przypadku jego nieobecności wyznaczonemu przez niego członkowi rady sołeckiej.
2. Sołtys (osoba go zastępująca) może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział 4.
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 11. 1. Rada działa na sesjach oraz poprzez swoje komisje.
2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
3. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy przyjętym:
1) w pierwszym roku kadencji - w ciągu trzech miesięcy od jej rozpoczęcia,
2) w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.
4. Rada może na bieżąco dokonywać zmian w planie pracy.
§ 12. Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) przewodniczący,
2) wiceprzewodniczący,
3) Komisja Rewizyjna,
4) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji,
5) komisje stałe wymienione w statucie,
6) doraźne komisje do określonych zadań.
§ 13. 1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną,
2) Skarg, Wniosków i Petycji,
3) Budżetu i Finansów,
4) Rozwoju Gospodarczego Gminy, Oświaty, Kultury i Sportu.
2. W skład każdej z komisji określonej w ust. 1 pkt 3, 4 wchodzi co najmniej 3 radnych.
3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań,
określając ich skład osobowy i zakres działania.
§ 14. Wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji.
§ 15. 1. Za całokształt organizacji pracy Rady odpowiedzialny jest jej przewodniczący.
2. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący, w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom i czuwa nad ich przebiegiem,
3) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
4) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
5) podpisuje uchwały Rady, protokoły z obrad sesji oraz inne pisma wychodzące od Rady,
6) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
7) przyjmuje skargi, wnioski, petycje i przekazuje je do rozpatrzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji,
8) koordynuje prace komisji,
9) składa Radzie sprawozdanie z prac Rady.
3. Obsługę Rady zapewnia wyznaczony przez wójta pracownik Urzędu.
4. Wójt zapewnia Radzie obsługę organizacyjno-techniczną oraz prawną, niezbędną do realizacji funkcji Rady,
w tym przygotowanie dokumentacji, ekspedycję korespondencji oraz udostępnienie wyposażonych w odpowiedni
sprzęt pomieszczeń.
§ 16. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub
wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swojej najbliższej sesji dokonuje wyboru na
wakujące stanowisko.
Rozdział 5.
Tryb pracy Rady
I. Sesje Rady
§ 17. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone
w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz niniejszym statucie.
§ 18. 1. Rada oprócz uchwał może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania,
podjęcia inicjatywy czy zadania,
5) opinie,
6) stanowiska.
2. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli, opinii i stanowisk ma zastosowanie odpowiednio
przewidziany w statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Rada może postanowić o podjęciu aktów, o których mowa
w ust.1, bez zastosowania trybu określonego w ust. 2.
§ 19. 1. Rada obraduje na sesjach:
1) zwyczajnych – zwoływanych w ustalonym dniu z częstotliwością potrzebną do wykonywania zadań Rady,
zgodnie z uchwalonym rocznym planem posiedzeń,
2) nadzwyczajnych – zwoływanych w innych terminach niż określono w pkt 1,
3) uroczystych lub okolicznościowych – zwoływanych z innych ważnych powodów.
2. Do sesji, o których mowa w ust. 1 pkt 3 stosuje się odpowiednio § 20 oraz § 31.
II. Przygotowanie sesji
§ 20. 1. Przygotowanie sesji przez przewodniczącego Rady obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zaproszenie na sesję osób, których obecność jest wskazana bądź uzasadniona,
4) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów
porządku obrad. Projekty uchwał wraz z uzasadnieniem dostarcza się radnym w formie pisemnej i/lub w formie
elektronicznej na wskazany przez radnego adres poczty elektronicznej,
5) dostarczenie radnym i wójtowi materiałów i projektów uchwał, o których mowa w pkt 4 najpóźniej:
a) na 5 dni kalendarzowych przed zwyczajną sesją Rady (tryb zwykły),
b) na 2 dni kalendarzowe przed nadzwyczajną sesją Rady (tryb pilny), przy czym w sytuacjach
nadzwyczajnych termin ten może być krótszy.
2. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania
z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 7 dni przed sesją.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach ze względu na zbyt dużą objętość materiałów, za zgodą
przewodniczącego Rady materiały te podlegają zamieszczeniu w BIP bez przesyłania ich w formie papierowej.
Radnych niezwłocznie powiadamia się o tym fakcie telefonicznie i/lub przesyła się wiadomość na podane przez
nich adresy e-mail. Na wniosek radnych materiały te mogą być przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej
lub udostępnione do wglądu w Urzędzie.
4. Zawiadomienie o terminie, miejscu i porządku obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości
poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz umieszczenie informacji w BIP. Na wniosek
przewodniczącego Rady do informacji umieszczonej w BIP załącza się projekty uchwał, sprawozdania
i informacje.
5. Terminy, o jakich mowa w ust. 1 pkt 5 i ust. 2 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu
powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 1 pkt 5 i ust. 2 Rada może postanowić o odroczeniu
sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia, nie później jednak niż w ciągu 7 dni kalendarzowych licząc od dnia
następnego po dniu otwarcia sesji. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na
początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
III. Przebieg sesji
§ 21. 1. Przewodniczący Rady informuje radnych i zebranych gości, że sesja jest utrwalana i transmitowana za
pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
2. Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 22. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w obowiązujących
przepisach prawnych.
§ 23. 1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na
kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na
niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych
materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie
uchwał.
4. Fakt przerwania obrad i wyznaczenia terminu kolejnego posiedzenia oraz imiona i nazwiska radnych, którzy
opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 24. 1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy Rady lub w terminach
określonych przez przewodniczącego Rady.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 19 ust. 1 pkt 2.
§ 25. Radny potwierdza swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
§ 26. 1. Rada obraduje na sesjach w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady, zwanym dalej
quorum.
2. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady,
przewodniczący obrad zarządza przerwę w obradach.
3. Jeżeli po wznowieniu obrad nadal brak jest quorum, przewodniczący obradom zobowiązuje radnych do
ponownego podpisania listy obecności.
4. Jeżeli lista obecności, o której mowa w ust. 3, potwierdzi brak quorum przewodniczący obradom przerywa je
i wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, a uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.
§ 27. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady.
§ 28. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram ……
sesję Rady Gminy w Trzebiechowie”.
2. Po otwarciu sesji przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności zdolność do podejmowania
uchwał przez Radę.
§ 29. 1. Po otwarciu sesji przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualne wnioski w sprawie zmiany
porządku obrad.
2 . Wnioski w sprawie zmiany porządku obrad mogą dotyczyć w szczególności:
1) zdjęcia z porządku obrad danego zagadnienia ujętego w punkcie porządku obrad,
2) wprowadzenia do porządku obrad, w odrębnym punkcie, konkretnego zagadnienia do rozpatrzenia,
3) zamiany zagadnienia określonego w danym punkcie porządku obrad,
4) rozszerzenia lub zmniejszenia danego punktu porządku obrad w zakresie uszczegółowień w podpunktach,
5) zmiany kolejności rozpatrywania zagadnień ujętych w poszczególnych punktach porządku obrad,
6) odesłania projektu uchwały do powtórnej oceny przez komisje Rady z jednoczesnym wprowadzeniem pod
obrady Rady na pierwszej najbliższej sesji Rady.
3. Z wnioskiem w sprawie zmiany porządku obrad może wystąpić radny, komisja Rady, a także wójt.
W przypadku wniosku komisji Rady o zmianę porządku obrad, wniosek składa przewodniczący komisji.
§ 30. 1. Przewodniczący Rady poddaje wnioski pod głosowanie.
2. Porządek obrad może być zmieniony w trakcie sesji, jeżeli w czasie sesji wpłynął taki wniosek, bądź
nastąpiły inne ważne przyczyny uzasadniające zmianę porządku.
§ 31. 1. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie porządku obrad,
2) informacje przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym, w tym
zwłaszcza przedstawienie pism, opinii, wniosków itp. wpływających do Rady oraz informację o sposobie ich
załatwienia,
3) sprawozdanie z działalności wójta w okresie międzysesyjnym,
4) rozpatrzenie i głosowanie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
5) wnioski i zapytania sołtysów,
6) sprawy różne.
2. Do sesji, o jakich mowa w § 19 ust. 1 pkt 2 i 3 statutu, nie stosuje się postanowień ust. 1.
3. Porządek obrad sesji, o której mowa § 19 ust. 1 pkt 2 obejmuje:
1) przyjęcie porządku obrad,
2) rozpatrzenie i głosowanie projektów uchwał,
3) zajęcie stanowiska w sprawie, dla której zwołano sesję.
§ 32. Informację, o jakiej mowa w § 31 ust. 1 pkt 2 składa przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący.
§ 33. 1. Radni w formie pisemnej mogą składać interpelacje i zapytania do wójta według zasad określonych
w ustawie.
§ 34. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku otwierając i zamykając dyskusje
nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także
udzielić głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący Rady może zabrać głos w każdym momencie obrad.
4. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.
5. Radnemu i innym osobom uczestniczącym w sesji nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia
przewodniczącego Rady.
§ 35. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością
wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień,
w szczególnie uzasadnionych przypadkach używając sformułowania „do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad
bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie
nie odnosi skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do zaproszonych na sesję gości oraz publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród
publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 36. Na wniosek radnego, przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone
na piśmie, informując o tym Radę.
§ 37. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej,
w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) zamknięcia listy mówców,
4) zakończenia dyskusji,
5) zarządzenia przerwy w obradach,
6) przestrzegania regulaminu obrad,
7) przerwania i odroczenia sesji, z podaniem jej terminu,
8) przekazania wskazanej komisji projektu uchwały do zaopiniowania, bez poddawania projektu pod głosowanie,
9) przekazania wójtowi projektu uchwały do zaopiniowania, bez poddawania projektu pod głosowanie,
10) ograniczenia czasu wystąpień, oprócz wystąpień przewodniczącego, wójta, przedstawiciela inicjatorów
projektu uchwały.
2. Wnioski formalne przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie niezwłocznie po zakończeniu dyskusji nad
nimi.
3. Wnioski natury formalnej mogą zgłaszać radni, przewodniczący komisji oraz wójt.
§ 38. 1. Rada rozpatruje sprawy osobowe niezależnie od obecności na sesji osoby, której sprawa dotyczy.
2. Przewodniczący Rady powiadamia pisemnie osobę, o której mowa w ust.1, o czasie i miejscu sesji, na której
rozpatrywana będzie jej sprawa.
§ 39. 1. Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza
przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty
wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania wygłaszając formułę:
„przystępujemy do głosowania”.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, przewodniczący Rady może
udzielić głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 40. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „
Zamykam ……… sesję Rady Gminy w Trzebiechowie”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie, ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 41. Uchwały Rady wchodzą w życie w terminie określonym w uchwale.
§ 42. 1. Z przebiegu sesji Rady wyznaczony pracownik Urzędu sporządza protokół.
2. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg i powinien zawierać w szczególności:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał,
imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) listę obecności radnych; w przypadku opuszczenia obrad przed zakończeniem posiedzenia Rady, na liście
obecności należy wpisać godzinę opuszczenia obrad,
4) odnotowanie uwag do protokołu z poprzedniej sesji, informacja o przyjęciu protokołu,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również
uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się” oraz głosów
nieważnych oddanych przez poszczególnych radnych, a w przypadku głosowania imiennego protokoły
z wykazem nazwisk radnych z adnotacją sposobu głosowania: „za”, „przeciw”, „wstrzymał się od głosu”,
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 43. 1. Protokół z odbytej sesji Rady udostępnia się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej i biurze rady.
Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga
przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i zainteresowanego.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do
Rady.
3. Jeżeli rozpatrzenie wniosków nie jest możliwe na bieżącej sesji, głosowanie nad przyjęciem protokołu
zostaje przesunięte na następną sesję, gdzie w porządku obrad uwzględnia się rozpatrzenie wniosku radnego.
4. Rada w głosowaniu przyjmuje protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa
w ust. 2.
5. Postanowień ust. 1 do 3 nie stosuje się do protokołu z ostatniej sesji danej kadencji Rady.
§ 44. 1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, przyjęte przez
Radę uchwały, oświadczenia i inne dokumenty złożone przewodniczącemu Rady.
2. Uchwały przewodniczący Rady doręcza wójtowi, najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.
Uchwały podpisywane podpisem elektronicznym dostarczane są w postaci podpisanej kopii papierowej.
IV. Uchwały
§ 45. 1. Uchwały, o jakich mowa w § 17, a także deklaracje, oświadczenia, apele, opinie i stanowiska, o jakich
mowa w § 18 ust. 1 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 46. Inicjatywę uchwałodawczą posiada:
1) co najmniej 5 radnych,
2) przewodniczący Rady,
3) wiceprzewodniczący Rady,
4) komisje Rady,
5) kluby Radnych,
6) wójt,
7) grupa mieszkańców, o której mowa w ustawie.
§ 47. 1. Projekt uchwały przedstawiany przez podmiot występujący z inicjatywą uchwałodawczą powinien
zawierać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
2. Postanowienie ust. 1 nie stosuje się do projektów uchwał przedstawianych przez grupę mieszkańców,
o której mowa w § 46 pkt 7.
3. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać
potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych, społecznych, gospodarczych jej realizacji.
4. Projekty uchwał są opiniowane, co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.
§ 48. 1. Wniosek o podjęcie uchwały składa się na piśmie przewodniczącemu Rady.
2. Projekty uchwał przewodniczący Rady kieruje do zaopiniowania komisjom Rady.
§ 49. 1. Wniosek mieszkańców o podjęcie uchwały:
1) wskazuje osobę upoważnioną do kontaktu w imieniu inicjatorów projektu uchwały, w tym do wprowadzenia
w nim ewentualnych autopoprawek,
2) zawiera listę mieszkańców popierających przedkładany projekt uchwały oraz czytelne dane mieszkańców
popierających wniosek, zawierające imię i nazwisko, adres, PESEL i własnoręczny podpis,
3) każda strona listy poparcia zawiera w nagłówku stwierdzenie, czego dotyczy wniosek.
2. W przypadku otrzymania wniosku niekompletnego przewodniczący Rady występuje na piśmie do
wnioskodawców o jego uzupełnienie wskazując 14 dniowy termin do uzupełnienia.
3. W przypadku nie uzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie wnioskowi nie nadaje się dalszego biegu.
4. Kompletny wniosek mieszkańców wraz z załączonym do niego projektem uchwały przewodniczący Rady
w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku kieruje do akceptacji radcy prawnego celem stwierdzenia zgodności
inicjatywy z obowiązującym prawem i kompetencjami samorządu gminnego.
5. W terminie 14 dni od uzyskania opinii prawnej, wniosek kierowany jest do wójta w celu wskazania
możliwych źródeł sfinansowania działań będących przedmiotem projektu uchwały.
6. Wójt w terminie 30 dni przekazuje projekt uchwały z merytorycznym stanowiskiem oraz opinią radcy
prawnego do przewodniczącego Rady.
7. Wniosek, który uzyskał pozytywną opinię prawną i ma wskazane źródło finansowania podlega skierowaniu
przez przewodniczącego Rady do zaopiniowania przez komisje Rady.
8. Przewodniczący komisji Rady zapraszają przedstawicieli inicjatorów projektu na posiedzenia komisji, na
których rozpatrywany będzie projekt uchwały.
9. Po uzyskaniu opinii komisji Rady, projekt uchwały przewodniczący Rady umieszcza w porządku obrad
zwyczajnej sesji Rady, nie później niż w terminie czterech miesięcy od dnia złożenia kompletnego wniosku.
10. Projektowi uchwały przewodniczący Rady nie nadaje biegu, jeżeli analiza prawna wykaże, że przedmiot
proponowanej regulacji nie pozostaje w kompetencji Rady lub jest niezgodny z obowiązującym prawem.
11. Przewodniczący Rady zaprasza przedstawicieli inicjatorów projektu na sesję Rady, na której rozpatrywany
będzie projekt uchwały.
§ 50. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich
powszechnym znaczeniu.
§ 51. Podjętym uchwałom w danej kadencji Rady nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi
numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia
(dzień i rok cyframi arabskimi, miesiąc słownie), na którym została przyjęta.
§ 52. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący obrad.
§ 53. Uchwały Rady podlegają wywieszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz umieszczane są w Biuletynie
Informacji Publicznej.
V. Procedura głosowania
§ 54. W przypadku, gdy w toku dyskusji nie wniesiono poprawek do przekazanego radnym projektu uchwały,
przewodniczący stwierdza ten fakt i poddaje projekt uchwały pod głosowanie bez konieczności odczytania jej
treści. Przewodniczący poddaje pod głosowanie projekt uchwały bez jej odczytywania także w każdej sytuacji, gdy
Rada wyrazi na to zgodę.
§ 55. 1. Głosowanie jawne odbywa się na zasadach określonych w ustawie.
2. W przypadku dwóch lub więcej projektów uchwał dotyczących tej samej sprawy umieszcza się je w jednym
punkcie porządku obrad. Po przyjęciu uchwały, pozostałych uchwał dotyczących tej samej sprawy nie poddaje się
pod głosowanie.
3. Projekty uchwał, o których mowa w ust. 2, poddaje się pod głosowanie według kolejności daty i godziny
wpływu z tym, że projekty obywatelskie głosowane są przed pozostałymi projektami uchwał.
4. Wyniki głosowania jawnego wyświetlane są na sali posiedzeń i ogłaszane przez przewodniczącego obrad.
§ 56. 1. W przypadku braku możliwości przeprowadzenia głosowania za pomocą urządzenia umożliwiającego
sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych, przewodniczący obrad zarządza i przeprowadza
głosowanie jawne imienne.
2. Głosowanie jawne imienne odbywa się w następujący sposób:
1) przewodniczący kolejno wywołuje nazwiska radnych na podstawie listy obecności,
2) radni po wywołaniu kolejno z listy wstają i oddają głos „za” uchwałą, kandydaturą lub wnioskiem, „przeciw”
lub o ile jest to możliwe „wstrzymują się” od głosu,
3) przewodniczący odnotowuje w protokole oddane głosy każdego z radnych „za”, „przeciw” i „wstrzymujące
się”,
4) po przeprowadzeniu głosowania przewodniczący podlicza oddane głosy, ustala i ogłasza wyniki głosowania.
3. Procedurę opisaną w ust.2 powtarza się przy głosowaniu nad każdą z uchwał.
4. Wyniki imiennego głosowania odnotowuje się w oddzielnych protokołach z głosowania nad każdą z uchwał.
§ 57. 1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym
każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady 3 osobowa
komisja skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
3. Przewodniczący komisji skrutacyjnej przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania
i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 58. Jeżeli głosowanie dotyczy interesu prawnego radnego, radny ten przed rozpoczęciem głosowania zgłasza
ten fakt przewodniczącemu obrad i nie bierze udziału w głosowaniu.
§ 59. 1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie
proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości,
co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to
wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy
kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi poddaje pod
głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 60. 1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie
tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami projektu uchwały następuje według kolejności zgłoszeń, z tym, że w pierwszej
kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie
rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych
nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę
określoną w ust 3.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze
zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do
stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi
postanowieniami uchwały.
§ 61. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która
uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do
żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek,
na który oddano większą liczbę głosów „za” od liczby głosów „za” oddanych na każdą z pozostałych osób lub
możliwości.
§ 62. 1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które
uzyskały, liczbę głosów „za” większą, co najmniej o jeden głos od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to
znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub
kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem,
przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.
VI. Komisje Rady
§ 63. 1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada
w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
§ 64. 1. Komisje stałe z wyłączeniem Komisji Skarg Wniosków i Petycji działają zgodnie z rocznym planem
pracy przedłożonym Radzie i zatwierdzonym przez Radę,
2. Rada może zwrócić się do komisji o dokonanie stosownych zmian w planie pracy.
3. Przewodniczący komisji za zgodą przewodniczącego Rady może zwołać posiedzenie w terminach
nieuwzględnionych w planie pracy komisji.
§ 65. 1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad innych gmin i powiatów,
a także z organizacjami społecznymi, działającymi na obszarze Gminy, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich
działalności.
3. Komisje opiniują projekty uchwał oraz wnioski i przekazują je Radzie.
4. Przewodniczący lub wiceprzewodniczący Rady, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie
komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.
5. Komisje mogą wyrażać swoje opinie również w innych sprawach z własnej inicjatywy.
§ 66. 1. Wspólne posiedzenia komisji, o których mowa w § 65 ust. 1 zwoływane są przez przewodniczącego
Rady.
2. Pracami wspólnych posiedzeń komisji kieruje przewodniczący jednej z komisji wyznaczony przez
przewodniczącego Rady.
3. Posiedzenia wspólnych komisji odbywają się na zasadach przyjętych dla jednej komisji. Protokół z prac
wspólnego posiedzenia komisji sporządza osoba prowadząca obrady, a podpisują go wszyscy obecni na
posiedzeniu przewodniczący poszczególnych komisji Rady, a w razie ich nieobecności zastępcy
przewodniczących.
4. Głosowanie w określonych sprawach przeprowadza przewodniczący obrad poddając pod głosowanie te same
zagadnienia poszczególnym komisjom. Głosy przelicza się odrębnie w poszczególnych komisjach. Wyniki
głosowań w każdej komisji Rady ujmuje się w protokole z obrad.
5. Warunkiem ważności wspólnego posiedzenia komisji jest posiadanie wymaganego quorum każdej z komisji.
6. Radnego, który jest członkiem więcej niż jednej komisji obradujących wspólnie, liczy się do quorum każdej
z komisji, której jest członkiem.
§ 67. 1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez Radę na sesji lub zastępca
przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji na pierwszym posiedzeniu komisji.
2. Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej stałej komisji.
§ 68. 1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń komisji stałych i doraźnych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach komisji
rewizyjnej.
3. O terminie, miejscu i przedmiocie obrad komisji powiadamia się radnych najpóźniej na 5 dni
kalendarzowych przed terminem posiedzenia.
4. Informacja o terminie, miejscu i porządku obrad komisji powinna być podana do publicznej wiadomości
poprzez ogłoszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu i umieszczenie jej w BIP w terminie określonym w ust. 3.
5. Terminy, o których mowa w ust. 3 i ust. 4 nie stosuje się do posiedzeń komisji odbywających się przed sesją
nadzwyczajną.
§ 69. 1. Przewodniczący komisji stałych, co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania
z działalności komisji.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez Radę.
§ 70. 1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów
w obecności, co najmniej połowy składu komisji.
2. Komisje formułują i kierują wnioski oraz zapytania do wójta i przewodniczącego Rady. Wnioski oraz
zapytania pisemne komisji Rady wymagają pisemnej odpowiedzi w terminie 21 dni kalendarzowych od dnia
złożenia wniosku.
VII. Radni
§ 71. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich
mandatu radnego.
§ 72. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 1 raz w roku.
§ 73. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada
powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
VIII. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 74. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego,
w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący
zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 75. 1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego,
chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed
przystąpieniem do obrad.
Rozdział 6.
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
I. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 76. 1. Komisja Rewizyjna składa się z minimum 4 osób, w tym z przewodniczącego i zastępcy
przewodniczącego.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
3. Zastępcę przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera komisja na wniosek przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej na pierwszym posiedzeniu.
§ 77. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady.
W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego zastępca.
§ 78. 1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach,
w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków
decyduje pisemnie przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady –
w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
II. Zasady kontroli
§ 79. Komisja Rewizyjna dokonuje kontroli pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
§ 80. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego
podmiotu,
3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku
działalności jednostki.
§ 81. 1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy,
zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może upoważnić Komisję Rewizyjną do przeprowadzenia kontroli w sprawach nie objętych planem,
o którym mowa w ust. 1.
§ 82. 1. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 10 dni roboczych, a kontrola problemowa
i sprawdzająca – nie dłużej niż 5 dni roboczych.
2. W uzasadnionych przypadkach Rada, na wniosek Komisji Rewizyjnej, może przedłużyć terminy, o których
mowa w ust.1.
§ 83. 1. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od
poszczególnych czynności kontrolnych.
2. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
3. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 1 i 2 wykonywane są niezwłocznie.
4. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku wskazanym przez
Radę.
§ 84. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie
stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę
kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 79 niniejszego statutu.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być
wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne
wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
4. W związku z wykonywaną działalnością Komisja ma prawo:
1) wstępu do pomieszczeń i innych obiektów jednostek kontrolowanych,
2) wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań oraz innych aktów i dokumentów znajdujących się
w jednostce kontrolowanej i związanych z jej działalnością,
3) żądania od wszystkich właściwych w sprawie podmiotów złożenia wyjaśnień i informacji,
4) powołania biegłych, rzeczoznawców, specjalistów do uczestnictwa w pracach kontrolnych - po uzyskaniu
akceptacji Rady.
5. Kontrolujący mają dostęp do oryginałów dokumentów tylko w siedzibie jednostki kontrolowanej,
z wyjątkiem dokumentów zastrzeżonych na podstawie odrębnych przepisów.
6. Kontrolujący mogą sporządzać niezbędne do kontroli odpisy i wyciągi z dokumentów.
7. Działalność Komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy.
8. Kontrolujący są zobowiązani do przestrzegania przepisów BHP, tajemnicy służbowej, handlowej, kodeksu
pracy i przepisów przeciwpożarowych oraz innych chronionych ustawowo tajemnic.
III. Tryb kontroli
§ 85. 1. 1. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza
zespół kontrolny składający się, z co najmniej trzech członków Komisji Rewizyjnej.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje
podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego
Komisji Rewizyjnej, które określa: nazwę kontrolowanego podmiotu, zakres kontroli oraz osoby oddelegowane do
przeprowadzenia kontroli.
4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi
kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 3 oraz dowody osobiste.
§ 86. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego
przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie
kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym
wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. W przypadku odmowy wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2 przez kierownika kontrolowanego
podmiotu kontrolujący żąda od niego niezwłocznego pisemnego wyjaśnienia przyczyny odmowy i jednocześnie
powiadamia wójta o zaistniałej sytuacji wnosząc o spowodowanie umożliwienia kontrolującemu przeprowadzenia
kontroli. W przypadku braku skuteczności w podjętym działaniu przez wójta w terminie 2 dni od daty
powiadomienia, kontrolujący przedstawia problem Radzie na najbliższej sesji.
§ 87. Członkowie Komisji nie mają prawa żądać czynności, o których mowa w § 86 ust. 1 i 2 od pracowników
kontrolowanej jednostki za wyjątkiem pracowników upoważnionych przez kierownika jednostki do współpracy
z Komisją Rewizyjną w przedmiotowej kontroli.
§ 88. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy
kontrolowanego podmiotu.
IV. Protokoły kontroli
§ 89. 1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia –
protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie
nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających
ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub adnotację o odmowie podpisania
protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia
nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
3. Protokół pokontrolny Komisji Rewizyjnej podpisują wszyscy członkowie Komisji obecni na posiedzeniu,
a w przypadku odmowy podpisu przez członka Komisji protokołu, zamieszcza się na protokole adnotację
o odmowie.
§ 90. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on
zobowiązany do złożenia Komisji Rewizyjnej pisemnego wyjaśnienia przyczyn odmowy – w terminie 3 dni od
daty odmowy.
§ 91. 1. Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty
podpisania protokołu otrzymują: przewodniczący Rady, przewodniczący Komisji Rewizyjnej, wójt i kierownik
kontrolowanego podmiotu.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć Komisji swoje opinie i wyjaśnienia dotyczące ustaleń
zawartych w protokole pokontrolnym w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego
podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
3. Przewodniczący Komisji przedstawia na najbliższej sesji protokół pokontrolny Komisji Rewizyjnej wraz
z ewentualną opinią i wyjaśnieniami kierownika kontrolowanego podmiotu, w celu przyjęcia go przez Radę
i ustalenia ewentualnych zaleceń pokontrolnych.
4. Ustalone zalecenia Rady przewodniczący Rady przekazuje wójtowi i kierownikowi kontrolowanej jednostki
wraz z wyciągiem z protokołu sesji.
V. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 92. 1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia
każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać, co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli.
3. Rada może zatwierdzić część planu pracy Komisji Rewizyjnej.
4. Do przedłożonego planu pracy Komisji Rada może wnieść zmiany.
5. Przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub
jego części.
6. Komisja Rewizyjna nowej kadencji Rady przedkłada plan pracy w terminie dwóch miesięcy licząc od dnia
jej powołania.
§ 93. 1. 1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie – w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku – roczne
sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim, a w roku upływu kadencji nie później niż na ostatniej
sesji kończącej się kadencji Rady.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi
z tych kontroli,
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności
w zakresie i terminie ustalonym przez Radę.
VI. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 94. 1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego, a w razie jego
nieobecności przez jego zastępcę, zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem
pracy Komisji w formie pisemnej.
3. Posiedzenia, o których mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego
Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
1) przewodniczącego Rady,
2) nie mniej niż 5 radnych,
3) nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej, którym z tego tytułu nie przysługuje dieta za udział
w posiedzeniu komisji,
2) osoby, których obecność jest niezbędna w celu wyjaśnienia rozpatrywanych przez Komisję Rewizyjną spraw,
3) osoby, będące biegłymi i ekspertami w sprawach rozpatrywanych przez Komisję Rewizyjną.
5. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich
członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu.
§ 95. 1. Komisja Rewizyjna może rozpocząć obrady w obecności, co najmniej połowy jej składu osobowego.
2. Gdy liczba członków Komisji obecnych na posiedzeniu w trakcie jego trwania ulegnie zmniejszeniu poniżej
połowy składu osobowego, przewodniczący Komisji przesuwa posiedzenie na inny termin. Posiedzenie w nowym
terminie traktowane jest, jako kontynuacja, za co nie przysługuje dodatkowa dieta.
3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu
Komisji w głosowaniu jawnym.
§ 96. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową
w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
§ 97. Komisja Rewizyjna może współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady,
w zakresie ich właściwości rzeczowej.
§ 98. Komisja Rewizyjna może wnioskować do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę
Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział 7.
Zasady działania klubów radnych
§ 99. Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów określonych w niniejszym statucie.
§ 100. 1. 1.Warunkiem utworzenia klubu jest pisemne zadeklarowanie w nim udziału radnych w ilości
określonej w ustawie.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków, z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu osobowego klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do
niezwłocznego pisemnego poinformowania o tym przewodniczącego Rady.
§ 101. 1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 102. 1. Kluby działają w okresie danej kadencji Rady.
2. Kluby ulegają rozwiązaniu:
1) w przypadku zmniejszenia ich składu osobowego poniżej minimalnego składu wynikającego z ustawy,
2) na mocy uchwał ich członków, podejmowanych w obecności, co najmniej połowy składu osobowego klubu,
3) upływu kadencji Rady.
§ 103. Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 104. 1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy określające między innymi zasady: wyboru
przewodniczącego, podejmowania rozstrzygnięć przez klub, zwoływania klubu i prowadzenia jego obrad.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów
przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 105. 1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu
działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§ 106. Na wniosek przewodniczących klubów wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki
w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Rozdział 8.
Tryb pracy Wójta
§ 107. Wójt wykonuje:
1) uchwały Rady,
2) przypisane w ustawach zadania i kompetencje,
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
4) inne zadania określone ustawami i niniejszym statutem.
§ 108. Jeżeli z przepisów prawa nie wynika nic innego, wójt rozstrzyga o wykonywaniu zadań poprzez
wydawanie zarządzeń.
Rozdział 9.
Zasady dostępu i korzystania z dokumentów organów Gminy
§ 109. 1. Dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych przez organy Gminy udostępnia się do
wglądu w siedzibie organów Gminy w godzinach pracy Urzędu.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1 oraz inne dokumenty, których treść została zamieszczona w BIP Gminy
uważa się za udostępnione, bez potrzeby ich wykładania do wglądu osobom zainteresowanym.
3. Dostęp do dokumentów odbywa się z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych osobowych, ochronie
informacji niejawnych oraz innych przepisów prawa ograniczających powszechny dostęp do danych.
4. Osoby zainteresowane mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych odpisów z dokumentów, o których
mowa w ust. 1 na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
§ 110. Informacja o terminach sesji Rady i posiedzeń komisji podawana jest do publicznej wiadomości poprzez
wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie oraz w BIP, co najmniej na 3 dni przed datą planowanego
posiedzenia.
§ 111. 1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się na stanowisku obsługi Rady w dniach
i godzinach pracy Urzędu.
2. Dokumenty z zakresu działania wójta udostępniane są u kierowników referatów i na samodzielnych
stanowiskach Urzędu, w zależności od zakresu merytorycznego załatwianych spraw publicznych, w dniach
i godzinach pracy Urzędu.
§ 112. W sytuacjach wymagających odszukania w archiwach wnioskowanych dokumentów, pracownik
odpowiedzialny informuje wnioskującego o terminie ich udostępnienia.
§ 113. 1. Udostępnianie dokumentów, o jakich mowa w § 109 ust. 1 odbywa się wyłącznie w obecności
pracowników merytorycznych komórek organizacyjnych Urzędu. Przeglądane dokumenty nie mogą być
wynoszone poza miejsce, w którym następuje ich udostępnienie.
2. Korzystający z dokumentów może sporządzać z nich notatki i odpisy, fotografować i skanować własnym
sprzętem.
§ 114. Dopuszcza się możliwość kserowania i przetwarzania danych oraz przegrywania na nośniki
elektroniczne, na pisemny wniosek za odpłatnością wynikającą z kosztów przygotowania informacji, ustalonych
w zarządzeniu wójta.
Rozdział 10.
Zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
§ 115. 1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji (zwana w dalszej części rozdziału Komisją) składa się
z minimum 3 osób, w tym z przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego.
2. Przewodniczącego Komisji wybiera Rada.
3. Zastępcę przewodniczącego Komisji wybiera Komisja na wniosek przewodniczącego Komisji na pierwszym
posiedzeniu.
4. W przypadku rezygnacji z członkostwa w Komisji, zastępca przewodniczącego i członek składa rezygnację
przewodniczącemu Komisji, a przewodniczący składa rezygnację przewodniczącemu Rady.
§ 116. 1. Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności
przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jego zastępca.
2. Posiedzenie Komisji zwołuje jej przewodniczący w terminie do 7 dni od dnia wpływy skargi, wniosku,
petycji.
3. Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który podpisują członkowie Komisji rozstrzygający daną
sprawę.
§ 117. W postępowaniu wyjaśniającym członkowie Komisji mogą żądać od organów i pracowników gminy
oraz gminnych jednostek organizacyjnych wyjaśnień i dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania.
§ 118. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie
związanym z przedmiotem jej działania.
§ 119. Komisja bada skargi, wnioski i petycje na podstawie całokształtu okoliczności faktycznych i prawnych.
§ 120. 1. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może
powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje
pisemnie przewodniczący Komisji.
3. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji skarg, wniosków i petycji decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie
7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
Rozdział 11.
Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji
§ 121. 1. Przewodniczący Rady przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków i petycji wpływających
do Rady, w siedzibie biura Rady, co najmniej raz w miesiącu.
2. Dni i godziny przyjęć ustala przewodniczący Rady, podając je do publicznej wiadomości.
§ 122. Skargi, wnioski i petycje, do których rozpatrzenia i załatwienia właściwa jest Rada rejestruje się
w centralnym rejestrze skarg, wniosków i petycji.
§ 123. 1. Złożoną skargę przewodniczący Rady przekazuje do zbadania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
2. Po zbadaniu skargi, Komisja przedstawia Radzie swoje stanowisko dotyczące zasadności skargi wraz
z projektem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.
3. O sposobie załatwienia skargi przewodniczący Rady zawiadamia skarżącego.
§ 124. 1. Wnioski, których przedmiotem są sprawy objęte zakresem działania Rady, przewodniczący Rady
przekazuje do zbadania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. W razie niemożności załatwienia wniosku
w ustawowym terminie, przewodniczący zawiadamia wnioskodawcę o przewidywanym terminie załatwienia
wniosku.
2. Rada załatwia wniosek bez podejmowania uchwały. Sposób załatwienia wniosku odnotowuje się
w protokole z obrad sesji.
3. O sposobie załatwienia wniosku przez Radę, przewodniczący Rady, zawiadamia wnioskodawcę na piśmie.
§ 125. 1. Złożoną do Rady petycję przewodniczący Rady przekazuje do zbadania Komisji Skarg, Wniosków
i Petycji.
2. Po zbadaniu petycji komisja przedstawia Radzie swoje stanowisko.
3. O sposobie rozpatrzenia petycji przez Radę, przewodniczący Rady, zawiadamia składającego petycję na
piśmie.
Rozdział 12.
Postanowienia końcowe
§ 126. Z dniem rozpoczęcia kadencji organu gminy następującego po kadencji, w czasie której niniejsza
uchwała została podjęta traci moc uchwała Nr XII/76/2016 Rady Gminy w Trzebiechowie z dnia 18 lutego 2016r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Trzebiechów ( Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 2016r., poz. 371),
§ 127. 1. Przepisy statutu w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą, stosuje się do kadencji organów Gminy
następujących po kadencji, w czasie której niniejsza uchwała weszła w życie.
2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Lubuskiego.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Trzebiechów
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Zenon Rychły
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2018-10-17
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Anna Dunajska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2018-11-15 08:48:52
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Marcin Koteluk
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2018-11-15 08:50:51
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Marcin Koteluk
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-09-30 11:21:43
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2961 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony